26.11.2024

Аналитика

Ինքնության ճգնաժամ

Звезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активнаЗвезда не активна
 

Նոր տարվա օրերին տեղի ունեցած եւ լայն հասարակության ուշադրությունը գրաված երկու իրադարձություն արդիականացրին քաղաքականության մեջ ինքնության բացառիկության թեման: Խոսքը մեր հարեւան Իրանում տեղ գտած խռովության եւ Հայաստանի պաշտպանության նախարարի՝ որպես «խաչքավոր», Սուրբ Ծննդյան ու Աստվածահայտնության պատարագին մասնակցության մասին է: Այդ դեպքերն իրարանցում առաջացրին սոցցանցերում եւ, պետք է ասել, խթանեցին բավական լուրջ ու ողջամիտ հարցադրումներ: Նկատելի է, որ Հայաստանի հասարակությունը ջանում է գտնել կենսականորեն կարեւոր շատ հարցերի պատասխանները: Մասնավորապես՝ մարդկանց հետաքրքրում է նշված երեւույթների խորքային իմաստը եւ վերոհիշյալ երկրների քաղաքական կյանքում դրանց ի հայտ գալու պատճառները:

Հայաստանում հաճախակիացած՝ «Ազգ-բանակ-եկեղեցի» թեմայի բեմականացման մասով արդեն շատ բան պարզ է երկրի հասարակության համար: Կոռումպացված ու ապագաղափարականացված իշխանությունն ավելի ու ավելի հաճախ է փորձում սրբազնական իմաստ տալ իր գործողություններին՝ մարմնավորվելով ազգի աստվածավախ փրկիչի կերպարում: Այդպիսի գործելակերպը բնորոշ է աշխարհի քրեականացված շատ վարչակարգերի համար: Չնայած հասարակության կողմից իշխանությունների այդ գործելակերպի խստիվ քննադատությանը, գործող վարչակարգը համառորեն վարում է եկեղեցու եւ պետության սերտաճման ուղեգիծ: Նրան պարզապես այլ ուղի չի մնացել, քան նկարել ու ցուցադրել «իշխանության եւ ժողովրդի միասնության» կեղծ պատկեր: Իսկ մեզ պետք է հետաքրքրի ընդամենը մի հանգամանք. ինչո՞ւ այդ գործելակերպը հաջողություն ունի եւ որքան երկար կարող է շարունակվել այդօրինակ ներկայացումը: Չէ որ տեղեկատվական տեխնոլոգիաների բավարար զարգացման, հասարակական-քաղաքական կյանքի թափանցիկության պայմաններում պիտի որ խորքային պատճառ ունենա քաղաքականություն խաղացող հանցաշխարհի բազմամյա հաղթարշավը: Իսկ դա նշանակում է, որ հոգեբանական ինչ-որ հիմք կա Հայաստանում նման քաղաքական պրակտիկայի կայուն արմատավորման համար:

Այդ իմաստով հարեւան Իրանում, որտեղ արդեն համարյա քառասուն տարի տիրում է կղերական վարչակարգը, տեղի ունեցող գործընթացները պետք է ճանաչողական մեծ հետաքրքրություն ունենան Հայաստանի հասարակության համար: Նկատելի է, որ տվյալ վարչակարգը գտնվում է խորացող ճգնաժամի փուլում, եւ հենց այդ հանգամանքն է կարեւորը մեր տարածաշրջանի երկրներում կատարվող գործընթացների շատ գաղտնիքներ ըմբռնելու համար: Ինչպես թվում է, հարաճուն քաղաքական ապակառուցողական երեւույթները շատ հասարակություններում խորացող ինքնության ճգնաժամի հետեւանք են: Դա ավելի խորքային երեւույթ է, քան պարզապես քաղաքական անկայունությունը: Աշխարհում միջազգային իրադրության արմատական փոփոխությունն արդեն բավական է շատ հասարակությունների քայքայումն ու վերամարմնավորումը խթանելու համար՝ տերությունների աշխարհաքաղաքական շահերը կարող են արտահայտվել միայն այդ գործընթացը սեփական նպատակներին ծառայեցնելու ձգտումներում: Տարածաշրջանի հասարակությունը սասանելու ձգտումները նույնիսկ չեն թաքցվում՝ այդ գործելակերպը մենք տեսնում ենք ակներեւաբար, սակայն դա չէ սույն հոդվածի քննարկման առարկան: Առաջին հերթին մեզ հետաքրքրում է հետեւյալ հարցը. ինչո՞վ է ապահովվում հասարակությունների կայունությունը, եւ ինչո՞ւ շատ հասարակություններ այդքան անզոր են արտաքին ազդեցությունների դեմհանդիման:

Ինքնության ճգնաժամի մասին վերն արված պնդման մեջ առավել պարզություն մտցնելու համար ճշտենք, թե առաջադրված հիմնախնդրի համատեքստում ինչի մասին է խոսքը:

Մարդը սոցիալական էակ է: Այդ իմաստով նրա համար կենսականորեն կարեւոր հանգամանք է խմբային ինքնականացումը, այսինքն` որեւէ հանրույթի հետ իր նույնականացումը, նրա նպատակների ու արժեքների ընդունումը, իրեն այդ խմբի կամ հանրույթի անդամ գիտակցելը: Ինքնությունն առաջանում է որպես մարդկանց մեջ մտազուգորդման սկզբնական զգացողության երեւան գալու արդյունք: Այդ զգացողությունն ի հայտ է գալիս սոցիալ-քաղաքական լիակատար անորոշության պայմաններում եւ սահմանում «մենք» հասկացությունն ու նրա սահմանները: Ինչ-որ պատճառով մարդիկ զգում են այլ մարդկանց հետ իրենց միանմանությունը (նույնականությունը): Էթնիկ եւ կրոնական ինքնությունը ինքնակազմակերպման քաղաքականորեն առավել կարեւոր սկզբունքներն են: Ըստ էության, ինքնությունը ինքնորոշման պահն ու աստիճանն է`դրանում էլ կայանում է մտազուգորդման սկզբնական զգացողության գեներացնող իմաստը: Իսկ ինքնության բանականացումը կատարվում է քաղաքական ինքնորոշման ճանապարհով, երբ համայնքը որոշակիացնում է «մենք» հասկացությունը, սահմանում իր նպատակները, արժեքները եւ ինքնահաստատման ուղիները:

Բերված դատողությունների լույսի ներքո նպատակահարմար է, իբրեւ օրինակ, բնութագրել իրանական հասարակության ինքնության խնդիրը, որտեղ հանրային պահանջները երբեմն հասնում էին տագնապալի մակարդակի: Հիշենք թեկուզ 2009 թվականի հետընտրական պահանջները: Այդ երկիրը բարդ պատմություն ունի իր հասարակության ինքնությունը պարբերաբար վերամարմնավորելու տեսանկյունից: Այստեղ մենք գործ ունենք իրանական հասարակության ինքնության ձեւավորման գործում կրոնական եւ էթնիկ բաղադրիչների արտասովոր միահյուսման հետ: Կրոն ունենալով շիականությունը, որն արդեն կես հազարամյակ հակամարտության մեջ է իսլամի գլխավոր կրոնական հոսանքի` սուննիականության հետ, այդ երկիրը կարողացել է ոտքի կանգնել հատկապես շիականության քաղաքականացման շնորհիվ: Շուրջ հազար տարի իրանական պետականությունը ճնշված էր մնում նվաճողների լծի տակ: Բայց սուննիականության դեմ պայքարում հենց շիականության դրոշի տակ երկրում 15-րդ դարում հաստատվեց այն վարչակարգը, որը կարողացավ վերականգնել Իրանի պետականությունը: Քաղաքականացված շիականությունն էլ իրանական ինքնության էությունն է: Ընդ որում, այդ պետականությունը վերականգնվել էր ամենեւին ոչ պարսկական դինաստիայի, այլ պարսկերեն (ֆարսի) լեզվով ու շիականությամբ զինված եկվոր թյուրքական ցեղերի կողմից: Իրանում իրենց իշխանությունը հաստատած Սեֆյան դինաստիայի գլխավոր քաղաքական հակառակորդը սուննիական Օսմանյան կայսրությունն էր ու երկրի ներսի սուննիները: Եվ արդեն այն ժամանակ հասկանալի դարձավ, որ իրանական ինքնության ու քաղաքականության մեջ էթնիկ բաղադրիչը երբեք ոչ մի նշանակություն չէր ունեցել եւ չունի: Արդեն 16-րդ դարի վերջին սեֆյան շահ Աբասը հրով ու սրով հեռացրեց թյուրքական տարրը պետական կառավարումից` իր հենարանը դարձնելով պարսիկներին ու քրիստոնյաներին: Պարսիկների հետ միասին հանգուցային պետականաստեղծ ժողովուրդներ դարձան հայերն ու վրացիները, իսկ գլխավոր արտաքին դաշնակիցներ` եվրոպական տերությունները: Շիական ինքնությունը այդպիսի քաղաքական վերամարմնավորումների առիթ տալիս էր: Մշակույթը երկրում աննախադեպ թռիչք ապրեց: Հարյուր տարի անց թյուրք նվաճողների նոր ալիքները նորից իրենց ձեռքը վերցրին կառավարման լծակներն Իրանում: Բայց իրանական հասարակության ինքնությունը, նույնիսկ երկրի ավատատիրական մասնատվածության պայմաններում, ոչ մի փոփոխություն չհանդուրժեց: Ամեն ինչ որոշում էին շիականության դրոշը եւ պետական ֆարսի լեզուն: Քաղաքական անջատողականությունը դրսեւորվում էր միայն կենտրոնական իշխանության համար մղվող պայքարում: Այդպիսի իրավիճակը պահպանվում է մինչեւ օրս:

Իրանական ինքնության բնույթն ավելի հստակ ընկալելու համար հակիրճ նկարագրենք այն ժամանակ նրա հետ առճակատման մեջ գտնվող Օսմանյան ինքնության կայացման զուգահեռ գործընթացը: Վերջինիս առաջացման ու կայացման գործում առանցքային հանգամանք էր ուղղափառ Կոստանդնուպոլսի եւ կաթոլիկ Եվրոպայի պայքարի ֆենոմենը: Կոստանդնուպոլսի հունական քաղաքական-տնտեսական ընտրախավը, որը պարտվեց այս դիմակայության մեջ, ընդունեց իսլամ եւ դարձավ Առաջավոր Ասիայի մահմեդական թյուրք ցեղերի դաշնակիցը: Այսպիսով՝ տասնհինգերորդ դարի կեսերին առաջացավ նոր սոցիալ-քաղաքական հանրույթ` օսմանականությունը: Այսպես կոչված՝ «կիսալուսինը եւ Արտեմիդի աստղը» դարձան նոր համայնքի խորհրդանիշը: Այս համայնքը զարգացրեց իր ինքնությունը՝ իսլամի թշնամի համարվող Կոստանդնուպոլիսը նվաճողների՝ «ալլահի մարտիկների» առջեւ հետագայում սուննիական ողջ աշխարհի խոնարհման առնչությամբ: Արաբական խալիֆայությունն արագ վերամարմնավորվեց Օսմանյան կայսրության: Ընդորում, այս հասարակությունը ենթադրում էր կաստայական կառուցվածք` իշխող մահմեդականներ եւ ենթակա քրիստոնյաներ: Սրանում էր օսմանյան ինքնության իմաստը: Այս իրավիճակը պահպանվեց մինչեւ 20-րդ դարի սկիզբը, երբ կայսրության փլուզման սպառնալիքի խորապատկերին օսմանների միջավայրից առանձնացավ մեկ այլ ինքնություն ունեցող բաղադրիչ՝ թուրքերը: Այդ ժամանակ օսմանյան ողջ հասարակությունը շարժում ծավալեց սուլթանին տապալելու համար: Բայց դրանից հետո քրիստոնյա օսմանները ոչնչացվեցին այլ ինքնության այդ նոր համայնքի կողմից, եւ երկիրը մնաց թուրքերին: Այդ դեպքերից հետո անցած հարյուրամյակում թուրք հասարակությունը պահպանեց իր ինքնությունը` օգտագործելով իրական պատմությունը թաքցնելու մեթոդը, որն այս պահին ձեւավորում է ինքնության նոր ճգնաժամ Թուրքիայի համար:

Իրանի եւ Թուրքիայի հասարակությունների համեմատական ​​վերլուծությունը թույլ է տալիս քննարկել ժամանակակից Իրանի ամենահրատապ խնդիրը: Խոսքը շիաների հոգեւորականության եւ իսլամական վարչակարգի դեմ դրսեւորված ժողովրդական շարժման հնարավոր զարգացման մասին է: Ինչպիսի՞ ինքնություն կարող է առաջանալ իրանական հասարակությունում այս շարժման աճի արդյունքում: Օսմանյան կայսրության փլուզման փորձը թույլ է տալիս ենթադրել, որ հնարավոր են միանգամայն ապակառուցողական դիպաշարեր, մանավանդ որ, միջազգային միտումներն այնքան էլ բարենպաստ չեն Իրանի համար՝ որպես պետության: Ի՞նչը կարող է փոխարինել շիաների ինքնությանը: Մի բան պարզ է՝ իրանական հասարակությունը, ինչպես տարածաշրջանի շատ այլ հասարակություններ, ինքնության ճգնաժամ է ապրում: Իրանական հասարակությունը չունի նույնականացման այլ սանդղակ:

Ժամանակակից ադրբեջանական հասարակության փորձը նույնպես շատ բանի մասին է խոսում: Սկզբում այդ հասարակությունն իրեն նույնականացնում էր տարածքի հետ: Ոչ միայն համայնքի ինքնատիպ անվանումը՝ ադրբեջանցիներ, այլեւ էթնիկ ինքնաբնութագիրը բխում էին ինքնության տարածքային բաղադրիչից: Մարդիկ իրենց մերթ թուրք էին անվանում, մերթ՝ ալբանացի, թուրք-քրիստոնյա, ատրպատականցի... Մի ժամանակ նրանց պարզապես մուսուլմաններ էին կոչում: Արդյունքում՝ խորհրդային աթեիզմի պայմաններում մեծացած նախկին շիա-թուրքերի ժառանգները 1991թ. անկախ պետականության ձեւավորման պահից ակնհայտորեն ինքնության ճգնաժամ են դրսեւորում: Այս հասարակության միավորման գաղափարը դարձավ «հողային ազատագրումը», այսինքն՝ տարածքային էքսպանսիան: Մարդիկ չգիտեն, թե ում կամ ինչի հետ նույնականացվել ավելի դրական կերպարով: Հետեւապես, ինքնության ձեւավորման հիմքում դրվում է ունիվերսալ սուտը սեփական անձի եւ աշխարհի մասին: Իրականության հարմարեցումը սեփական ցանկություններին, այսինքն՝ պատմության կեղծումը, օտարի պատմական ժառանգության եւ այլ հետքերի ոչնչացումը դառնում են վարքագիծ: Այս հանգամանքը խիստ վտանգավոր է հանրույթի համար. չէ՞ որ ճգնաժամային պայմաններում հանրությունը իրողություններն ընկալելու հարցում դրսեւորում է լիակատար անհամարժեքություն, եւ կարող է պարզապես փլուզվել: Դրա օրինակն է, երբ 1993-ին ադրբեջանական բնակչությունը՝ վախենալով իրենից ոչ հեռու ընթացող արցախյան պատերազմից, դուրս եկավ հարակից տարածքներից՝ առանց որեւէ լուրջ պատճառի լքելով իր բնակավայրերը:

Ինքնության ճգնաժամն իր կործանարար հատկանիշներով անհամեմատելի է ցանկացած այլ քաղաքական գործոնի հետ: Դրա մասին են վկայում ոչ միայն արտաքին ազդեցության ներքո պետությունների փլուզումները, այլեւ քաղաքացիական պատերազմները: Այժմ բոլոր հասարակությունների համար չկա ավելի հրատապ խնդիր, քան ինքնության ճգնաժամը: Ճգնաժամի մեջ են նաեւ տարածաշրջանի շատ այլ հասարակություններ, այդ թվում `Հայաստանի հասարակությունը: Բայց դա առանձին խոսակցության նյութ է:

Մանվել Սարգսյան

Армянский центр стратегических и национальных исследований (АЦСНИ)

РА, Ереван 0033, ул. Ерзнкяна 75

Тел.:

+374 10 528780 / 274818

Эл. почта:

info@acnis.am

Вебсайт:

www.acnis.am

 

Мнения авторов публикаций не всегда совпадают с позицией АЦСНИ.

При перепечатке ссылка на онлайн-журнал «ACNIS ReView: Взгляд из Еревана» обязательна.